Kontekst projektu Nauczanie przedsiębiorczości jest obecnie nastawione głównie na przekazywanie wiedzy niezbędnej do rozpoczęcia i zarządzania tradycyjnym biznesem. W odpowiedzi na wyzwania wynikające z postępującej cyfryzacji międzynarodowy zespół projektowy w składzie: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie (lider), University of Jaen (Hiszpania), Borys Grinchenko Kyiv University (Ukraina), University of Naples Parthenope (Włochy), Vienna University of Economics and Business (Austria), University of Salerno (Włochy) oraz University of Foggia (Włochy)) postawił sobie za cel stworzenie i rozpowszechnianie programów nauczania cyfrowej przedsiębiorczości, który może pozytywnie wpłynąć na zdolność absolwentów do zatrudnienia w całej UE.
Produktami projektu będą innowacyjne treści i wytyczne nauczania pozwalające na włączenie wiedzy o nowych technologiach i ich wykorzystaniu do programów edukacyjnych, powstałe na podstawie syntezy istniejącego stanu wiedzy i identyfikacji wyzwań z jakimi spotykają się przedsiębiorcy prowadzący cyfrowy biznes. W celu przygotowania programów nauczania w obszarze cyfrowej niezbędne jest przeprowadzenie prac badawczych, których wyniki zostaną uwzględnione w dwóch głównych produktach projektu: podręczniku “Doing business digitally” i zbioru studiów przypadków „How to do business in digital era?”.
W tym celu zastosowano w okresie marzec-grudzień 2021:
a) metodę desk research polegającą na przeglądzie literatury przedmiotu, analizie raportów, danych statystycznych ukazujących wątki związane z cyfrową przedsiębiorczością w podziale na syntezę ram teoretycznych (kwestie definicyjne, klasyfikacyjne) i empiryczną dotyczącą planowania cyfrowego biznesu.
b) pogłębione indywidualne wywiady z właścicielami firm, których opisy stanowią studia przypadków dydaktycznych.
Każdy z partnerów przygotowuje 2-3 przypadki, ukazując kluczowe wyzwania związane z prowadzeniem cyfrowego biznesu. Przykładowo dla polskiego przykładu GetDresses wskazano na istotną rolę zmiany modelu biznesowego (pivot) dla dalszych działań start-upu wykorzystującego sztuczną inteligencję. Analiza desk research wykazała, że do tej pory nie ma dostępnych programów nauczania i aktualizowanych materiałów na temat przedsiębiorczości cyfrowej, ani zbiorów studiów przypadku, które mogłyby być wykorzystane jako najlepsze praktyki, które można rozwijać w różnych instytucjach edukacyjnych i dzielić się nimi między sobą. Ponieważ projekt jest w trakcie, to pełne wyniki nie są jeszcze dostępne, jednak poniżej przedstawiono obecny stan prac.
Analizy nad określeniem mapy pojęć i wątków tworzących cyfrową przedsiębiorczość doprowadziły do wydzielenia następujących głównych tematów. Dla podstaw teoretycznych opisano: wstęp do Industry 4.0, technologię destruktywną, cyfrowy biznes i transformację cyfrową w biznesie, szanse i zagrożenia cyfrowego biznesu, cyfrową infrastrukturę, strategie cyfrowego biznesu, funkcje (działania) cyfrowego biznesu, ekosystem cyfrowego biznesu. Dla części poświęconej praktycznym elementom związanym z uruchomieniem takiej działalności wyjaśniono: kompetencje i zasoby potrzebne do prowadzenia cyfrowego przedsięwzięcia, główne elementy modelu biznesowego, business plan, najlepsze praktyki, socjomatierlaność i umiejętności potrzebne dla zarządzania biznesem cyfrowym.
Z punktu widzenia badań istotne oprócz treści teoretyczno-metodologicznych są zidentyfikowane przypadki firm, które poprzez zastosowane narzędzia badawcze (wywiady, analiza materiałów firmy) w sposób ustrukturyzowany przedstawiają firmę nie tylko z perspektywy formalnej, ale i zidentyfikowanych czynników sukcesów (bądź barier) i wyzwań jakie przed nimi stoją związanymi w funkcjonowaniu w cyfrowym świecie. W tej chwili trwają opisy 15 przypadków pochodzących z krajów organizacji partnerskich, czyli: Włoch, Austrii, Ukrainy, Hiszpanii, Polski. Jak wspomniano projekt jest dopiero w początkowej fazie realizacji i prace badawcze nie są skończone stąd też przedstawienie kompletnej listy rezultatów nie jest możliwe. Będą one natomiast stanowiły podstawę pod kolejne zadanie projektu jaki jest przygotowania programu nauczania.
Rezultaty badań będą zatem w dalszej kolejności wykorzystane do przygotowania programów edukacyjnych w zakresie przedsiębiorczości realizowanych na różnych kierunkach Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, ale także – ze względu na międzynarodowy charakter – i w innych uczelniach. Treści te wspomogą oprócz klasycznych przedmiotów poświęconych podstawom przedsiębiorczości, także i zajęcia poświęcone: innowacyjnym modelach biznesowych, kompetencji prowadzenia cyfrowego biznesu, wsparcia start-upów i rozwoju poprzez odpowiednio zaprojektowany system wsparcia państwa. Tematyka projektu mieści się w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakością, ekonomii i finansów oraz nauki o polityce i administracji. Dla pierwszej z nich daje podstawy do wyjaśnienia jak zaprojektować i zarządzać biznesem wykorzystującym IT, dla drugiej ukazującej szersze gospodarcze tło, i w reszcie dla trzeciej: rolę otoczenia i wsparcia publicznego dla takich inicjatyw.
Członkowie zespołu: dr hab. Jacek Klich, prof. UEK, dr Agnieszka Pacut, dr Norbert Laurisz, dr Michał Żabiński, mgr Anna Mirzyńska, mgr Kamil Pilch
Kierownik projektu:
prof. dr hab. Marek Ćwiklicki
Wartość projektu:
1 441 316,34 zł
Instytucja finansująca:
Erasmus+
Data realizacji:
07.10.2020 – 31.08.2023