Jednym z głównych zadań stawianych przed osobami pracującymi z dziećmi w pieczy zastępczej oraz ich rodzinami biologicznymi jest przygotowanie dziecka i rodziny do reintegracji i samodzielnego życia. Tymczasem bieżące wsparcie dla osób będących w procesie usamodzielnienia praktycznie nie obejmuje kształtowania umiejętności właściwego dysponowania zasobami. Odpowiedzią na tak zdefiniowany problem polityki społecznej jest wsparcie zaplanowane w projekcie „Usamodzielnieni finansowo”, którego głównym zamysłem jest wyposażenie osób działających na rzecz dzieci pozostających w pieczy zastępczej w podstawową wiedzę i kompetencje z zakresu ekonomii i finansów.
Punktem wyjścia dla tego projektu było przeprowadzenie analizy problemów społeczno-ekonomicznych dotyczących tej problematyki, która opierała się na kryteriach:
a) społecznej wagi zidentyfikowanych problemów,
b) ich ekonomicznej doniosłości,
c) stopnia intensywności działań na rzecz rozwiązań zidentyfikowanych problemów.
W celu przeprowadzenia tego badania wykorzystano metody nauk o polityce i administracji, uwzględniające prospektywną analizę wyzwań dla polityki społecznej. Zaangażowani w projekt eksperci i pracownicy naukowo-dydaktyczni UEK zastosowali m.in. analizę danych zastanych obejmującą ocenę aktualnego dorobku naukowego z zakresu polityki społecznej i pieczy zastępczej, przegląd stosowanych rozwiązań regulacyjnych oraz identyfikację dobrych praktyk. Na potrzeby badania wykorzystano również wyniki wywiadów bezpośrednich przeprowadzonych z podopiecznymi oraz członkami rodzin objętych wsparciem regionalnych i powiatowych centrów pomocy rodzinie oraz doświadczenia praktyczne zdobyte w trakcie badań nad funkcjonowaniem pieczy zastępczej oraz doskonalenia lokalnych polityk publicznych w tym obszarze.
Analizy opracowane w ramach badania stanowią wkład do debaty nad kształtem krajowej, regionalnej i lokalnej polityki społecznej w obszarze pieczy zastępczej. Przeprowadzone analizy wykazały, że piecza zastępcza powinna należeć do jednego z kluczowych obszarów aktywności uniwersytetów, zwłaszcza o profilu ekonomicznym, w ramach pełnionej przez nie III misji. Uczelnie ekonomiczne posiadają bowiem kompetencje do kształtowania kompetencji ekonomicznych, tak istotnych dla finansowego usamodzielniania się wychowanków. Niedostatki tych kompetencji stanowią jedną z najistotniejszych barier dla efektywnego i skutecznego wykonywania pieczy zastępczej, co przekłada się także na efekty krajowej polityki społecznej w tym obszarze. Istotą projektu było wykorzystanie potencjału naukowego pracowników UEK dla budowania kompetencji ekonomicznych opiekunów zaangażowanych w proces usamodzielniania wychowanków objętych pieczą zastępczą. Dodatkową wartością realizowanego projektu było też wypracowanie metod stymulujących rozwój polskich uczelni na płaszczyźnie III misji uniwersytetu.
Członkowie zespołu: dr Adrian Solek, dr Piotr Klimczyk, dr Jakub Głowacki, dr Norbert Laurisz, dr Bianka Godlewska-Dzioboń
Kierownik projektu:
dr Krzysztof Głuc
Wartość projektu:
763 137,50 zł
Instytucja finansująca:
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Data realizacji:
31.01.2019 – 30.06.2021